torsdag 18 juli 2013

Äta bajs och besöka Midlands Children Hope Centre

Ja, det är verkligen inte mycket bättre än vad det låter.

Vi hade Tracking som första pass idag. Vi fick lära oss hur man överlever bushen. Helt otroligt. Hur man gör tandborstar av ett visst träslag och vilka spår som till hör vilka djur! trodde inte det skulle bli så överdrivet kul men får faktiskt säga det var riktigt intressant!

Sen tar guiden upp lite impala-bajs i handen (påminde om hasselnötter typ). Min tanke är IIIUUUHHH han tar i det! Vad jag inte visste var att jag några minuter senare skulle ha det i munnen....Vi gick med på att leka en liten lek. Vi visste inte vad den gick ut på men plötsligt tog guiden en bajslort i munnen och spottade i väg det så långt han kunde. Nu var det vår tur att spotta o se vem som kunde längst. Det tog ett tag med tvekande o velande. Sen jävlar ville ingen vara fegis så ja, vi stoppade bajset i munnen och spottade.....hahahah det smakade absolut ingenting vill jag bara försäkra alla om, och det var inte färskt!


Sen hade jag anmält mig att åka in till drop-in center i Gweru för hemlösa barn. Det var verkligen gripande att se hur de levde! Vi gick o handlade mat som vi sedan tillagade till dem. Det var en heldag med barn och ungdomar mellan 5-20 år skulle jag gissa, bara pojkar. Känslan när vi skulle gå till en fotbollsplan och man plötsligt känner en liten, liten hand ta tag i ens egen. Wow, han höll stenhårt hela vägen. Alla var så glada och pratglada. Dessutom älskade de att bli fotade! Posade som tusan! Helt underbart! Bilder kommer! Imorgon ska vi anordna en pizza-och-film-kväll för dem. Det såg de verkligen fram emot! Men jag vet inte om jag ska deltaga eller stanna på antelope park.



Slutligen avslutade jag arbetsdagen med en helikoptertur över Antelope Park! Det var riktigt häftigt!
Varje dag kl 18,15 har vi möte i vol-lounge, och fick då reda på att de blir ännu en Game Capture imorgon. Jag var ju med att fånga in Wildebeest (haha fick just kolla upp vad det var på svenska, Gnuer!), ja fånga in gnuer alltså! Sen fick de in Zebrorna idag och imorn ska jag vara med att fånga impalorna. Det går inte riktigt lika dant till då man ska kasta nät över dem och brottas lite^^ haha ja eller nåt. Får berätta mer när jag faktiskt fått vara med om det.
Wildebeest/ Gnu

Just ja! Jaa det var Animal Planet som filmar oss.. Han var med på vår andra, mer informativa Lion-Walk, den som gjorde klart för mig att vi kommer lejonen mycket närmre än vad jag kunnat ana! Tänk när det folket här har mer "pli" på vilda lejon med instinkter som kan ta över när som helst, än vad folk kan ha på sina små hundar, bara genom att veta hur de fungerar som djur! Hur man undviker att "leda" djuret till att göra fel. Bara vara "pack leader" som Cesar Milan hade uttryckt det. I detta fallet står t.ex. Dan, vår vol-ledare, i en föräldra-roll till lejonen. Så han bara gör vad lejonhonan hade gjort. Uppfostrar. Helt otroligt.
Så för alla som undrar, nej lejonen är absolut inte tama, de har bara uppfostrats till att inte se människor som mat. Så vårt jobb är att bibehålla det genom att se till att inte göra saker som får lejonen att se oss som byte eller någon att leka med. Skulle de en gång lyckas skada en person så är det kört. De får inte veta att de är starkare än oss. Jättecoolt! Ser fram emot nästa lejonwalk (utan turister då!)

1 kommentar:

  1. Men så spännande...följer ditt äventyr fullt...Kramar om

    SvaraRadera