onsdag 24 juli 2013

Dagens höjdpunkt! Lejonungarna!

Dag 10 av 20, dvs jag har redan varit är hälften av tiden. På söndag och måndag åker hur många som helst hem och det känns riktigt tråkigt! Förhoppningsvis kommer det en del nya istället och jag kan få åka till Victoria Falls, för vi är inte tillräckligt många som vill dit av de som är här just nu. Eller ja, det kom nya volontärer i måndags så ska försöka höra lite med dem.


I söndags avslutade vi veckan med en lek, Vehicle Stalk, som går ut på att man ska stalka en bil som ett lejon i mörkret. Vi åkte ut i bushen i mörkret hoppade av mitt i ingenstans sen körde Dan vidare med bilen (typ 500-1000m) sen var det dags att ta oss till bilen, i mörkret genom buskar och snår, utan att Dan skulle upptäcka en med sin röda lampa, och helst utan att råka stöta på något skumt djur som ormar eller annat. Ja, under leken var man så uppe i den så man tänkte inte på annat än att nå bilen. Så de sista 100m fick man bokstavligen kråla sig fram genom det höga gräset för att inte bli upptäckt. Ja, han kunde ju se att det var någon i där i buskarna, men kunde han säga vem det var så hade man förlorat. 
  Jag hade maximal otur för Dan lös med lampan mot mig och ropade mitt namn, så ja, jag reste ju mig och gick fram till bilen. Grejen var dock att han hade lyst på personen 3 meter framför mig och gissat att det var jag... Såå där reste jag mig helt i onödan och Dan bara skrattade av skadeglädjen att jag förlora utan att egentligen förlorat haha! 
Ja det var en riktigt roligt i alla fall! Många skratt och konstigheter. 

I måndags hade vi Horse Induction, det blev en heldag med hästar. På morgonen fick vi bekanta oss lite med dem, ge dem mat och göra olika övningar och lekar. Hästarna här är så otroligt mycket smalare än vad jag är van vid hemma. Men de verkar ha det så härligt när de kan gå runt som de vill överallt. Idag var de nära på att gå in i vårt rum. På eftermiddagen fick vi ta en härlig tur i bushen och komma ganska nära zebror, gnuer och lite impalor. 

Annars har jag fått hjälpa till att laga erosions-sprickor i bushen. Vi slapp jobbet med att fylla igen dem med elefantbajs, men däremot fick vi hugga ner buskar och träd som var i vägen för vägen (hö hö vägen för vägen.. ;) ) med machetes! som sedan skulle läggas ovanpå de lagade sprickorna så att djur inte skulle komma och förstöra lagningen. Grejen är att 90% av alla buskar och träd tillhör acacia-släktet och består av sjuka taggar. De kan vara upp mot 10 cm långa vad jag sett, svårbrytliga och superspetsiga. (en gick rätt igenom min sko när jag gick). Så jaa det blev en hel del taggar i händerna efter det... Men jag fick ändå gå loss med en machetes så det gör inget! 
Taggarna från någon sorts Acacia
Lek; Försök träffa i munnen......men impala-bajs (Ja bajs används till en hel del här tydligen...)
En nyfiken zebra jag faktiskt kom väldigt nära på gående fot
Idag fick vi även spendera 2,5 timme på att genomsöka ett område efter snaror som folk tydligen tycker är roligt att lägga ut för att fånga djur. Det värsta är att de inte ens vill ha alla de fångar via snarorna så de låter bara dem ligga där de är tills de dör. Så vårt jobb var att röja undan såna, vi hittade dock inga. Förhoppningsvis för att det inte fanns några. 

Sen blev det Cub sitting ! Ja bilderna talar nog för allt!






1 kommentar:

  1. Michaela vilka härliga foton...när jag läser och blundar sen då känns det som om jag är där hos dig....kramar om massor

    SvaraRadera