tisdag 16 juli 2013

Två dagar på Antelope Park

Känslan när tåget lämnade stationen för att ta mig till flygplatsen var som i uppförsbacken på en stor bergochdalbana! Känslan när man sakta men säkert tickar uppåt i vagnen men nervösitet och en viss ”vad-har-jag-gett-mig-in-på”-känsla. Men man vet också att när backen är över och banan äntligen får fart så är känslan oslagbar!

Hela resan gick väldigt bra. Smidigt o så. Men jag träffade några olika att prata med längs vägen som jag kunde slå följe med och/eller bara tragga med. Väl i Kairo när jag skulle på flyget tyckte jag att en tjej pratade om att hon skulle till Gweru. Jag frågade henne om det var Antelope Park hon skulle till. JAPP! Francesca heter hon och har visat sig vara en fantastiskt härlig tjej. Vi, och en norska, Helene delar nu rum. Riktigt härliga tjejer båda två! Ja alla här är härliga. Från det att vi kom så var alla volontärer och de som jobbar här så välkomnande och ville prata.

Hela stället är helt galet fint! Hästarna och elefanterna går helt fria och man ska inte vara förvånad om de kommer upp till området vi äter våra måltider och där vi sitter runt ” the bum fire”. Det är så mysigt! Ikväll var det dock filmkväll med popcorn o grejer så det var inte så många där.

 Måndag 15/7
Hela dagen har vi mest bara haft introduktion. Sista dagsaktiviteten blev en Lion Walk. WOW ! Vi gick med två lejon på 1 år. Men så stora! Det var fantastiskt att följa deras beteende när de fick syn på ett gäng impalor. Jaktinstinkter som ligger så djupt i deras natur, de bara vet vad de ska göra. Dessa var lejon från steg 1. Tänkte jag skulle skriva mer om de olika stegen en dag. Rätt roligt ändå att hästarna går fria i samma område som vi har promenaderna med lejonen. Men de förvarnade hästarna med ljud när vi kom inom synhåll.

Lejonen gick med oss mitt i klungan av människor och kunde plötsligt bara vela stryka sig mot en eller lägga sig på ens fötter. Man fick dock hela tiden vara alert och aldrig vända ryggen till!

 Tisdag 16/7
Idag har vi fått vara med om massor! Vi skulle egentligen haft elephant-induction idag men igår smet en massa impalor, zebror och wildebeest från inhägnaderna. Så vi var några volontärer som fick hjälpa till med detta. Hela förmiddagen fick vi bygga en tillfällig inhägnad med hjälp av vajer och presenning som djuren sedan skulle ledas in i. Jag fick vara en av de som grävde hål till alla pålar som skulle hålla vajern. Några rensade marken fri från buskar, träd och annat som var i vägen där ”väggen” skulle gå. Sen grävde vi som töffar! Några andra högg ner träd som skulle bli de 3 meter långa pålarna. Sen kom vajern på plats och slutligen presenningen som vi fäste med ståltråd vi klippte upp från vajern. Under tiden som vi grejade blev vi filmade till ett program på Animal Planet (?) som skulle handla om volontärer och djur.  

Efter lunch fortsatte vi och blev sedan ledda till ett ställe längre bort. Då hade det även byggts en annan fålla likt en tratt. Det var uppbyggt så att när helikoptern som susade runt ovanför oss lyckats valla in hela hjorden mot fållan skulle vi stänga av sektion efter sektion ju närmre in de kom. Sjukt strukturerat och funktionellt med så enkla medel.

Det blå är trailern djuren skulle in i, det gröna är draperi-gatarna, (avgränsas av de svarta strecken)
Jag fick vara i ”huvudgaten” som hade många ingångar. Hjorden kunde komma från vilket håll som helst, men ju närmre in i ”tratten” de kom ju färre gatar och slutligen in i en lastbil som skulle ta dem till deras inhägnad. (Ja nu är det inga små inhägnader som vi kankse kan tänka oss i sverige utan dessa är verkligen stora).  Vet inte exakt hur många tusen tunnland. Hur som helst, vi fick gömma oss bakom presennings-draperierna och invänta hjorden, när de sprungit in så fick vi rusa som galningar med draperierna för att stänga av. Skulle något av djuren vända och springa tillbaka… Ja då var det bara att lägga benen på ryggen och fly till en av kanterna. Killen jag stod med berättade om zebrorna. Tydligen är de ett av de farligaste djuren i savannen. De är tydligen riktigt smarta djur och är galet snabba. En stillastående zebra kan hoppa 2-3 m rakt upp i luften över ett staket eller liknande. Så de vill man verkligen inte ha efter sig. Skulle de se att det var jag som stod och blockerade en utgång, då hade de jagat mig just därför. Så de fick inte se att man var den som stängde heller om de skulle vända om.
Riktigt häftigt. Och känslan när hela hjorden kom springandes var helt obeskrivlig!

Efter en lång dag i sol o savann så fick vi äntligen komma tillbaka till projektet och jag trodde vi skulle vila. ICKE! Det var bara och springa bort till maten och sedan skulle vi på Night Encounter, vilket innebär att man hänger med lejonen ut på jakt i mörkret. Vi fick inte se någon lyckad jakt denna gång, men nästa så hoppas jag på det!

Nu har jag  nog fått med det viktigaste tror jag. Jag är helt slut och det är dags att sova!

Imorgon ska vi få jobba med elefanterna hela dagen!


4 kommentarer:

  1. Så roligt att få läsa om din upplevelse...Kram

    SvaraRadera
  2. Kom in på din blogg idag av en slump eftersom jag är intresserad av en fransförlängning och det hela slutade med att jag också bokade en resa dit! Haha Spontan är ju tydligen! Ska bli underbart! // Ofelia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Oj ja verkligen spontant :D men du gör verkligen rätt i att åka! Folket är sjukt trevliga här och man får uppleva massor :) när åker du?

      Radera
  3. Ja, jag smsade innan jag såg att du var iväg så jag hör av mig när du är hemma så kan vi boka tid :)....Jag åker runt den 18 November, vi håller på att boka flyg. Verkar verkligen underbart och jag får väl fråga dig saker när vi gör fransarna. Ska bli så kul :) Väldigt spontant men nu har jag något att längta efter i höst :) // Ofelia

    SvaraRadera